اهداف نیابت

نمایندگی و نیابت امام زمان دو هدف اساسی داشت :

1. آماده کردن اذهان عمومی برای غیبت کبری و عادت دادن تدریجی مردم به پنهان زیستی امام و جلو گیری از غا فلگیرشدن در

موضوع غیبت؛اگر امام به طور ناگهانی غیبت میکرد چه بسا موجب انکار مطلق وجود مهدی و انحراف افکار عمومی می شد لذا

نمایندگان خاص حضرتدر دوران غیبت صغری افکار عمومی را برای غیبت کبری آماده کردند و لزومی به امتداد غیبت صغری نبود

2. رهبری دوستداران امام زمان و حفظ مصالح اجتماعی شیعیان؛ یعنی نمایندگان خلاء وکمبودی که از ناحیه عدم

حضور امام در اجتماع شیعیان پیدا شده بود را پر کردند و امام زمان توانست به وسیله آنان رهبری خویش را در

جامعه اعمال کند و شیعیان نیز منحرف نشوند

ختم وصایت

در پشت مبارک رسول خدا (ص) علامتی بود که آن را «ختم نبوت» گویند . حضرت مهدی نیز علامتی در پشت دارد

مانند علامت پشتِ مبارک رسول خدا (ص) که برخی از آن به ختم وصایت تعبیر کرده اند.

خشک شدن نیل

در روایات خشک شدن نیل از نشانه های آخرالزمان ذکر شده و آمده است که ویرانی مصر در اثر خشک شدن نیل خواهد بود

صورت حضرت

در روایات در وصف چهره و صورت حضرت مهدی چنین آمده است : سیمای چون ماه تابان دارد و چهر ه اش گرد و درخشان است

پیشانی باز و نورانی بینی کشیده و باریک دارد چهره اش چون دینار (گرد و گلگون ) است . دید گانش سرمه کشیده

محاسن مبارکش پر مو و بر گونه راست او خالی جذاب است.(1)


1- بحار الانوار ج 51 ص 259

سرور اهل بهشت

 حضرت مهدی (عج) سرور اهل بهشت است . پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ما هفت نفر از اولاد عبدالمطلب سروران اهل بهشت هستیم:

من ، حمزه ، علی ، جعفر ، حسن ، حسین ، و مهدی (عج) (1)

1- بحار الانوار ج 51 ص 65

ز یور بیت المقدس

در روایت است که حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور زیور های بیت المقدس را بیرون می آورد(1) جواهرات بیت المقدس از بزرگترین

و پر ارزشمند ترین گنجینه های جهان است که در زیر خاک ها نهان است و حضرت بقیة الله آن را بیرون می آورد.(2)


1- الزام النا صب ج 2 ص 299

2- روزگار رهای ج 1 ص 520

سال فرد

در روایات است که حضرت مهدی (عج) در یکی از سال های فرد ظهور میکند؛ سال های چون یک ، سه ، پنچ ، هفت یا نه. (1)


1- بحا رالانوار ج52 ص 235

سرخی آسمان

پدیدار شدن سرخی درآسمان و گسترش آن در آفاق آسمان ، از نشانه های ظهور مهدی یاد شده است (1) این رخداد ممکن است انعکاس

پرتو نور خورشید در افق یا فضا باشد و این از آثار و نشانه های خشم خدا بر زمینیان است که نظیر آن در عاشورا پس از

شهادت امام حسین پدیدار شده است«ابو العلاء» در این مورد میگویید: بر افق آسمان دو شاهد از خون مقدس

علی(ع) و فرزندش موجود است.(2) در روایتی آمده است : قائم قیام نمیکند جز هنگامی که چشم دنیادر آورده شود

و سرخی آسمان پدید آید که آنها اشک های خون بار حاملان عرش است که برای مردم زمین از چشم آسمان

می بارد.(3)

1- ارشاد مفید ص356

2-امام مهدی ازولادت تا ظهور ص459

3- بحار الا نوار ج52 ص 220

نشانه ها قبل از ظهور

پیش از ظهور حضرت مهدی پنج نشانه تحقق پیدا میکند:

1. صیحه آسمانی 2. خروج سفیانی 3. فرو رفتگی در بیداء( زمینی است در نزدیکی مکه منوره)

4. خروج یمانی 6. کشته شدن نفس زکیه *

*نشانه های ظهور او

چهل روز قبل از قیامت

بیشتر روایات دلالت دارند بر این که حضرت مهدی چهل روز قبل از قیامت از دنیا خواهد رفت و در این چهل روز حالت نا بسامانی و

نشانه های خروج مردگان از قبور و بر پا یی قیامت برای رسیدگی به حساب خلایق خواهد بود. روایاتی هم داریم به این مضمون که

« زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود مگر چهل روز قبل از قیامت»(1)


                                                                               1.کمال الدین

چشمان حضرت

در وصف چشمان حضرت آمده است: دیدگانی مشکی و سرمه کشیده دارد و از شب زنده داری فرو رفته است.

چراغ مخفی

تعبیری است که امام جواد درباره حضرت مهدی به کار برده است. حضرتش می فرماید « هنگامی که پسرم علی(امام هادی) از دنیا

برود چراغی بعد از او مخفی گردد. وای به حال کسی که در حق او شک و تردید به خود راه دهد» منظور از چراغ آشکار در این

حدیث، امام حسن عسکری است

فر ماندهان سپاه حضرت

1. حضرت عیسی

2. شعیب بن صالح

3. اسماعیل (فرزند امام صادق) و عبد الله بن شریک

4. عقیل و حارث

5.جبیر بن خابور

6. مفضل بن عمر

7. اصحاب کهف

صبر حضرت

صبر حضرت مهدی (عج) به صبر ایوب تشبیه شده است در حدیث لوح در وصف حضرت مهدی آمده است «کمال موسی،بهاءعیسی و

صبر ایوب در وجود او است» انواع بلا ها بر آن حضرت جمع شده و طولانی شدن آن موجب شدت مصیبت و ابتلاء میباشد.

بر ماست که برای تعجیل در فرجش دعا کنیم.

امکان رجعت

بهترین دلیل بر امکان چیزی وقوع آن است وقتی ثایت شود که رجعت در میان پیشینیان واقع شده است دیگر برای اثبات امکان آن در

این امت تردید معنی نخواهد داشت. آیات بسیاری از قران کریم وقوع رجعت را در میان امت های پیشین اثبات میکند.